Witam! Jestem nauczycielką języka polskiego w gimnazjum. Na stronie umieszczam sprawozdanie zu na stopień nauczyciela mianowanego za okres 01.09.2003-31.05.2006
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI STAŻU NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Opracowanie mgr Natalia Kopczyńska nauczycielka języka polskiego w Gimnazjum Nr 2 w Białogardzie Podstawowe dane Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Natalia Kopczyńska Imię i nazwisko opiekuna stażu: mgr Maria Matecka Miejsce pracy: Gimnazjum nr 2 w Białogardzie Imię i nazwisko dyrektora szkoły: mgr Alicja Zołotar Nauczany przedmiot: język polski Czas trwania stażu: 01.09.2003 – 31.05.2006 Kwalifikacje
- Ukończenie studiów magisterskich z wynikiem bardzo dobrym i uzyskanie tytułu magistra na kierunku filologia polska Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Ukończenie studiów zawodowych z wynikiem bardzo dobrym i uzyskanie tytułu licencjata na kierunku filologia polska w zakresie specjalności nauczycielskiej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dodatkowe zadania pełnione w szkole
- Prowadzenie koła języka polskiego
- Prowadzenie zespołu wyrównawczego z języka polskiego
- Praca wychowawcy świetlicy środowiskowej
- Redakcja tekstów Kroniki Szkoły
Nagrody
- Nagroda Dyrektora Szkoły z okazji Dnia Edukacji Narodowej za osiągnięcia w pracy dydaktyczno – wychowawczej w roku szkolnym 2005/2006.
Dokumenty poświadczające kwalifikacje zawodowe
- Poświadczona kopia dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku filologia polska Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Poświadczona kopia dyplomu ukończenia wyższych studiów zawodowych na kierunku filologia polska w zakresie specjalności nauczycielskiej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dokumenty związane z realizacją stażu
- Plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
- Sprawozdanie z realizacji stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
- Ocena dorobku zawodowego za okres stażu.
SFERA ORGANIZACYJNA „Każda chwila, która mogłaby być wykorzystana lepiej, jest stracona” - Tak twierdził wielki francuski pisarz i filozof Jean Jacques Rousseau. Wierzę, że w tych słowach jest wiele prawdy, dlatego rozpoczynając staż na nauczyciela mianowanego starałam się jak najlepiej wykorzystać każdą chwilę. Oto zadania, które wykonałam:
- Poznałam procedury awansu zawodowego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego [1] §7 ust.2 pkt5).
- Na początku roku szkolnego 2003/2004 zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli. W tym celu ponownie przeanalizowałam następujące dokumenty:
- Ustawa – Karta Nauczyciela;
- Rozporządzenie MENiS z 3 sierpnia 2000 roku w sprawie awansu zawodowego nauczycieli.
- Podczas trwania stażu na bieżąco zapoznawałam się ze zmianami dotyczącymi przepisów awansu zawodowego nauczycieli. Przestudiowałam kolejne akty prawne:
- Rozporządzenie MENiS z 29 maja 2002 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2002 roku Nr 82, poz. 744);
- Ustawa – Karta Nauczyciela z 26 stycznia 1982 roku (z późniejszymi zmianami);
- Rozporządzenie MENiS z 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (DZ.U. z 2004 Nr 260, poz. 2593).
Efekty realizacji: Analiza przepisów prawnych związanych z procedurami uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczyciela ułatwiła mi optymalne wyznaczenie celów operacyjnych oraz prawidłowe opracowanie dokumentów niezbędnych do realizacji ścieżki kariery zawodowej – wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju zawodowego zatwierdzonego przez Dyrektora szkoły oraz projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
- Wdrożyłam procedury awansu zawodowego(§7 ust.2 pkt5).
- Zgodnie z przepisami we wrześniu 2003 roku przygotowałam wniosek o wszczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz plan rozwoju zawodowego. Wymienione dokumenty przedłożyłam Dyrektorowi szkoły.
Efekty realizacji: Konstruując plan rozwoju zawodowego dążyłam do tego, by jego realizacja przyniosła wielowymiarowe korzyści. Poszczególne zadania okazały się bodźcem do samorozwoju, były zgodne z potrzebami szkoły, a także celnie trafiały w oczekiwania moich uczniów. Zatwierdzenie przez Dyrektora wymienionych w punkcie 2a dokumentów otworzyło mi drogę do realizacji stażu na nauczyciela mianowanego.
- Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu ( § 7.ust.2 pkt1).
- We wrześniu 2003 roku powstał kontrakt z opiekunem stażu. Formułował on w sposób jednoznaczny i przejrzysty formy współpracy, a także terminy konsultacji i obserwacji zajęć.
Efekty realizacji: Kontrakt to dokument poświadczający obustronną i harmonijną współpracę z opiekunem stażu - Panią magister Marią Matecką.
- Poznałam zasady funkcjonowania i organizacji szkoły(§7 ust.2 pkt5).
- Przez cały okres trwania stażu przestudiowałam dokumentację własną szkoły:
- Statut Gimnazjum Nr 2 w Białogardzie;
- Program Wychowawczy Gimnazjum Nr 2 w Białogardzie;
- Wewnątrzszkolny System Oceniania Gimnazjum Nr 2 w Białogardzie;
- Program Profilaktyczny.
- Zapoznałam się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, które wdrożyłam do codziennej pracy. Ukończyłam szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy dla nauczycieli i pracowników oświaty, prowadzący: mgr Stefan Świątkowski (28.06.2005);
- Przeanalizowałam dokumenty określające rolę oświaty i szkoły oraz prawa i obowiązki nauczyciela:
- Ustawa z 1 września 1991 roku o systemie oświaty;
- Konwencja o Prawach Dziecka z 1991 roku;
- Karta Nauczyciela – Ustawa z 26 stycznia 1982 roku (z późniejszymi zmianami).
Efekty realizacji: Analiza dokumentów własnych szkoły pozwoliła mi dostosować moją pracę do potrzeb i wymagań szkoły. Wiedza praktyczna z zakresu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest stosowana przeze mnie podczas codziennej pracy na terenie szkoły, a także podczas wycieczek z młodzieżą, co jest szczególnie przydatne w pracy nauczyciela – wychowawcy. Przystępując do wyznaczenia sobie zadań nauczyciela korzystałam z pomocy dokumentów określających rolę oświaty, szkoły oraz prawa i obowiązki nauczyciela.
- Uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i zadań z nich wynikających (§7 ust.2 pkt1).
- Uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej w szkole. Efekty realizacji: Na bieżąco wdrażałam postanowienia Rady Pedagogicznej.
- Brałam udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli:
- Kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prowadzący: mgr Bogumiła Załuska(27.03.2006);
- Praca z uczniem dyslektycznym, prowadzący: mgr Bożena Pantoł (28.03.2006);
- Planowanie pracy nauczyciela na bazie wyników zewnętrznych, prowadzący: mgr Anna Kiełb (29. 03. 2006);
- Pomiar dydaktyczny, prowadzący: mgr Izabela Suckiel (08.03.2006);
- Udzielanie pierwszej pomocy, prowadzący: mgr Stefan Świątkowski (12.09.2003).
Efekty realizacji: Szkolenia, które odbyłam, oprócz solidnej podbudowy teoretycznej, pomogły mi również w rozwiązywaniu problemów, z którymi spotykam się w codziennej pracy. Szczególnie przydatne, z punktu widzenia polonisty, było spotkanie z Panią Bożeną Pantoł, która udzieliła odpowiedzi na wiele nurtujących mnie zagadnień związanych z pracą z uczniami dyslektycznymi na moich lekcjach.
- Realizowałam zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Efekty realizacji: Przedmiotowy System Oceniania, który sporządziłam, jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
- Jestem członkiem zespołu samokształceniowego z języka polskiego. Efekty realizacji: Wraz z innymi polonistami opracowywałam testy diagnozujące umiejętności polonistyczne uczniów klas pierwszych i drugich.
- Brałam aktywny udział w realizacji Kalendarza Imprez Szkolnych.
Efekty realizacji:
- Przygotowywałam szkolne imprezy okolicznościowe:
- Apel z okazji rocznicy odzyskania niepodległości (rok szkolny 2003/2004);
- Apel z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja (rok szkolny 2004/2005);
- Program artystyczny z okazji zakończenia roku szkolnego (rok szkolny 2004/2005);
- Montaż słowno – muzyczny z okazji rocznicy odzyskania niepodległości (rok szkolny 2005/2006);
- Program artystyczny dla władz miasta z okazji zakończenia remontu szkoły (rok szkolny 2005/2006);
- Apel z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja (rok szkolny 2005/2006);
- Program artystyczny z okazji Dnia Matki ( rok szkolny 2005/2006).
- Pełniłam funkcję opiekuna klasy podczas koncertów, przedstawień teatralnych, wystaw.
- Byłam zaproszona przez klasę I a na uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
- W roku szkolnym 2003/2004, 2004/2005 i 2005/2006 brałam udział w opracowaniu szkolnego raportu z próbnego egzaminu gimnazjalnego i egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej oraz raportów z diagnoz bieżących.
Efekty realizacji: Raporty przedstawiane radzie Pedagogicznej zawierały wnioski z poszczególnych obszarów wiedzy badanych podczas egzaminów i rekomendacje do dalszej pracy, co pomogło w podnoszeniu wyników nauczania w szkole.
- Sprawdzałam arkusze egzaminacyjne uczniów zdających próbny egzamin gimnazjalny z części humanistycznej.
- Sprawdzałam testy diagnoz bieżących uczniów klas pierwszych i drugich oraz testy konkursów z języka polskiego.
Efekty realizacji: Zadania te pomogły w kształtowaniu umiejętności polonistycznych.
- Pełniłam funkcję członka komisji podczas egzaminów gimnazjalnych.
- Byłam członkiem komisji podczas diagnoz bieżących klas pierwszych i drugich.
- Pracowałam w komisjach konkursów szkolnych z języka polskiego.
Efekty realizacji: Dzięki tym funkcjom zapoznałam się z procedurami przeprowadzania egzaminów i konkursów przedmiotowych.
- Brałam udział w spotkaniach i pracach Zespołu Humanistycznego.
Efekty realizacji: Wraz z innymi nauczycielami opracowaliśmy poprawki do Statutu Szkoły. Nasze spotkania były też znakomitą okazją do krytycznych dyskusji, konsultacji i dzielenia się swoimi obserwacjami, co prowadziło do autorefleksji i podwyższenia jakości prowadzonych przez nas zajęć.
- Uczestniczyłam w pracach zespołu tworzącego Regulamin Samorządu Szkolnego.
Efekty realizacji: Wdrożenie zasad Regulaminu Samorządu Szkolnego.
- Wypełniałam obowiązki nauczyciela dyżurnego.
Efekty realizacji: Sprawowałam opiekę nad uczniami podczas przerw śródlekcyjnych.
- Opiekowałam się klasopracownią.
Efekty realizacji : Od 1 września 2002 roku opiekowałam się klasopracownią. W roku szkolnym 2004/2005 odnowiłam meble w sali nr 8, w której zadbałam też o kwiaty i gazetkę ścienną.
- Dokumentowałam realizację planu rozwoju zawodowego ( § 7 ust.2 pkt1, § 7 ust.2 pkt3).
- Podczas trwania stażu gromadziłam świadectwa potwierdzające zdobyte przeze mnie kwalifikacje zawodowe oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
- Prowadziłam teczkę z dokumentami zaświadczającymi moją pracę dydaktyczną i opiekuńczo – wychowawczą.
Efekty realizacji: Zebrane przeze mnie dokumenty stanowią nie tylko potwierdzenie moich kwalifikacji i umiejętności, ale również okazały się pomocne przy redagowaniu sprawozdania z realizacji planu zawodowego.
- Przygotowałam projekt sprawozdania realizacji planu zawodowego ( § 7 ust.2 pkt1, § 7 ust.2 pkt3).
- W czerwcu 2006 roku po ponownej analizie planu rozwoju zawodowego i dokumentów wymienionych w punkcie 6a i 6b szczegółowo opisałam realizację zadań za okres 01.09.2003 – 31.05.2006.
Efekty realizacji: Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego to zwieńczenie mojej pracy w trakcie trwającego 3 lata stażu oraz powód do wyciągnięcia wniosków do dalszych działań.
- Określiłam dalszą drogę rozwoju ( § 7 ust.2 pkt1).
- Na końcu sprawozdania zredagowałam wnioski do dalszej pracy.
Efekt realizacji: Możliwość określenia dalszej drogi rozwoju zawodowego. SFERA OSOBISTA Zmiany należy zaczynać od siebie Przystępując do realizacji zadań wynikających ze sfery osobistej sformułowałam wstępną ocenę własnych możliwości. Przeanalizowałam i określiłam poziom własnej wiedzy i umiejętności. Każde powierzone mi zadanie stanowiło dla mnie wyzwanie, dlatego starałam się je jak najlepiej wykonać. Zadania, które wykonałam w realizacji sfery osobistej:
- Dokonałam wstępnej oceny własnych umiejętności( § 7 ust.2 pkt1):
- Na przełomie sierpnia i września 2003 roku dokonałam autorefleksji.
Efekty realizacji: Autorefleksja pozwoliła mi uświadomić sobie moje mocne i słabe strony jako nauczyciela i wychowawcy. Krytyczny rys pomógł mi również w zaplanowaniu zadań planu rozwoju zawodowego zgodnie z moimi możliwościami. Wyniki swojej pracy poddawałam regularnej ewaluacji. Przeprowadzałam anonimowe ankiety wśród uczniów, by dowiedzieć się, o co stale wzbogacać swój warsztat pracy jako nauczyciel i jako wychowawca. Dokonując autorefleksji brałam pod uwagę opinię Dyrektora, opiekuna stażu i doświadczonych kolegów i koleżanek. Doszłam do następujących wniosków:
- Praca nauczyciela i wychowawcy sprawia mi satysfakcję;
- Każdy zawód ma swoją specyfikę. W pracy nauczyciela najistotniejszy jest kontakt z uczniem. Metody pracy należy dostosować do indywidualnych cech dziecka.
- Poziom wiedzy merytorycznej i umiejętności praktyczne pozwalają mi w zadowalający sposób prowadzić proces nauczania;
- Mam dobry kontakt z uczniami. Nie sprawia mi kłopotu zachęcenie ich do aktywności na zajęciach lekcyjnych i dodatkowych.
- Harmonijnie współpracuję z rodzicami.
- Potrafię przekazywać wiedzę.
- Powinnam stale pracować, by moja wiedza i umiejętności były dostosowane do potrzeb szkoły.
- Poszerzałam wiedzę i umiejętności w procesie wewnątrzszkolnego i zewnątrzszkolnego doskonalenia( § 7 ust.2 pkt1):
- Szkolenia i warsztaty, w których uczestniczyłam w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia wymienione zostały w punkcie 5b sfery organizacyjnej.
- Uczestniczyłam w następujących warsztatach i szkoleniach w ramach zewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego:
- Dyslektyk czy leń – diagnoza i pomoc, prowadzący: mgr Małgorzata Dorożyńska (04.10.2005);
- Sztuka słuchania, prowadzący: mgr Laura Tucka (18.03.2004);
Efekty realizacji: Wiedza zdobyta przeze mnie w procesie wewnątrzszkolnego i zewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego jest z powodzeniem wykorzystywana w planowaniu i przeprowadzaniu zajęć lekcyjnych. Umożliwia mi ona doskonalenie warsztatu pracy i ocenianie uczniów. Zajęcia z pomiaru dydaktycznego dały mi umiejętność przygotowywania, przeprowadzania i sprawdzania testów przedmiotowych. Potrafię także konstruować wnioski i rekomendacje. Te narzędzia podnoszą jakość mojej pracy i sprawiają, że proces edukacji moich uczniów jest bardziej efektywny.
- Uzyskałam dodatkowe kwalifikacje( § 7 ust.2 pkt1):
- W czerwcu 2004 roku ukończyłam uzupełniające studia magisterskie na kierunku filologia polska Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego.
Efekty realizacji: Ukończone studia podniosły moje kwalifikacje zawodowe, zwiększyły poziom umiejętności zawodowych i wiedzy merytorycznej potrzebnej w pracy nauczyciela, pomogły w organizacji warsztatu pracy oraz znacznie wpłynęły na podwyższenie poziomu pracy z uczniem.
- Tworzyłam i doskonaliłam warsztat pracy ( § 7 ust.2 pkt1, § 7 ust.2 pkt3) :
- Stworzyłam bazę dokumentów pomocnych w pracy z uczniami. W jej zasobach znalazły się m. in. testy polonistyczne, czasopisma specjalistyczne oraz materiały dydaktyczne.
- Warsztat pracy wzbogacałam również przez cały okres trwania stażu o samodzielnie skonstruowane testy przy użyciu technologii komputerowej.
- Wspólnie z uczniami przygotowywałam plansze i materiały dydaktyczne do gazetki w klasopracowni.
- Skonstruowałam plan wynikowy.
Efekty realizacji: W codziennej praktyce bardzo często korzystałam z bazy dokumentów dydaktycznych. Ich wykorzystanie usprawniło i pomogło mi lepiej zorganizować pracę na języku polskim. Starałam się, by ułożone przeze mnie testy były dostosowane do indywidualnej charakterystyki klas, w których je przeprowadzałam. Materiały pomogły mi na bieżąco weryfikować umiejętności i wiedzę moich uczniów i podwyższać ich kompetencje polonistyczne. Otrzymane wyniki stały się znakomitą okazją do ewaluacji przeprowadzonych testów. Plan wynikowy z języka polskiego z wyszczególnionymi umiejętnościami podstawowymi i ponadpodstawowymi jest podstawowym narzędziem w moim warsztacie pracy. Dzięki temu dokumentowi planuję i organizuję swoje zajęcia. SFERA DYDAKTYCZNA Biada temu, kto zadowolony jest z siebie: taki człowiek nigdy nie nabędzie rozumu. (M.Gogol) Właściwy, ciekawy i skuteczny sposób przekazania zdobytej wiedzy wymaga umiejętności zainteresowania młodych ludzi treściami przedmiotowymi. Wieloznaczność poezji czy nierzeczywisty świat fikcji to dla uczniów pojęcia abstrakcyjne. Chciałam więc poszerzyć swoją wiedzę o sposobach uczenia, realizując niżej wymienione zadania:
- Zapoznałam się z programami i podręcznikami nauczania języka polskiego ( § 7 ust.2 pkt1) :
Efekty realizacji: Przestudiowanie bogatej i różnorodnej oferty wydawniczej dostępnej na polskim rynku podręczników szkolnych skłoniło mnie do refleksji nad cechami, które powinien posiadać „dobry” podręcznik. Zaowocowało to wybraniem spełniającej owe kryteria oferty bogatej w różnorodne pomoce dla ucznia i odpowiadającej umiejętnościom sprawdzanym na teście kompetencji.
- Opracowałam Przedmiotowy System Oceniania ( § 7 ust.2 pkt1, § 7 ust.2 pkt3, § 7 ust.2 pkt4) :
Na początku każdego roku szkolnego zapoznawałam swoich uczniów z Przedmiotowym Systemem Oceniania zgodnym z WSO. Jest to dokument, który zawiera zasady pracy na języku polskim oraz określa aktywności, za które można otrzymać stopień i kryteria uzyskiwania poszczególnych ocen przedmiotowych, a także ich poprawiania.
Efekty realizacji: Przedmiotowy System Oceniania jest jednym z częściej wykorzystywanych narzędzi w mojej codziennej pracy. Dzięki niemu każdy uczeń oraz rodzic ma jasne i czytelne zasady uzyskiwania stopni na moim przedmiocie, co owocuje harmonijną i bezkonfliktową pracą.
- Prowadziłam zajęcia w obecności opiekuna stażu ( § 7 ust.2 pkt1, § 7 ust.2 pkt3).
Podczas trwania stażu swoje doświadczenie wzbogacałam o prowadzenie lekcji w obecności opiekuna stażu zgodnie z zasadami przyjętymi i zapisanymi w kontrakcie. Przeprowadzenie zajęć poprzedzone było zredagowaniem konspektu lekcji uwzględniającego zastosowane metody pracy.
Efekty realizacji: Wspólnie opiekunem dbałam, by każda lekcja omówiona została podczas konsultacji. W trakcie tych spotkań analizowałam moje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał dydaktyczny, poziom wiedzy merytorycznej, a także aktywność i reakcje uczniów. Wymiana spostrzeżeń z opiekunem stażu okazała się doświadczeniem bardzo przydatnym w pracy nad kształtowaniem umiejętności nauczania.
- Obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu i innych nauczycieli ( § 7 ust.2 pkt1) :
Przez cały okres trwania stażu obserwowałam zajęcia prowadzone przez Panią mgr Marię Matecką oraz innych nauczycieli języka polskiego oraz przedmiotów bloku humanistycznego – Panią mgr Grażynę Chmurę, Panią mgr Zofię Kurowską oraz Panią mgr Bernadetę Trempałę.
Efekty realizacji: Dzięki zajęciom, które hospitowałam, poznałam nowe ciekawe metody nauczania. Dało mi to też szansę wymienienia się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat obserwowanych lekcji.
- Wykorzystywałam technologię komputerową w pracy pedagogicznej(§7 ust.2 pkt3).
- Testy, sprawdziany, krzyżówki i inne pomoce dydaktyczne przygotowuję z wykorzystaniem komputera.
- Komputer służy mi także do tworzenia opracowań czy dokumentów szkolnych, a także dokumentów związanych z rozwojem zawodowym, czego dowodem jest niniejsze sprawozdanie.
- Portale internetowe (www.eduinfo.pl, www.profesor.pl) są dla mnie źródłem nowinek ze świata edukacji.
- Zasoby informacyjne Internetu pomagają mi w przygotowaniu do lekcji.
- W Internecie odnalazłam wiele praktycznych informacji dotyczących awansu zawodowego.
- W roku szkolnym 2004/2005 wspólnie z uczniami przygotowałam prezentację multimedialną z podkładem muzycznym, która została zaprezentowana podczas Konkursu Humanistycznego w Tychowie.
- Założyłam własną skrzynkę e – mailową, na którą otrzymywałam bieżące informacje o nowościach wydawniczych.
Efekty realizacji: Wykorzystanie komputera i Internetu w pracy dydaktycznej przynosi korzyści mnie i moim uczniom. Daje również możliwość dostępu do nieograniczonej ilości materiałów, co skutkuje poszerzeniem wiedzy merytorycznej. Opracowywanie niektórych materiałów metodą komputerową ułatwia ich wizualizację, co w pełni odpowiada najbardziej preferowanemu wśród uczniów sposobowi percepcji. W ten sposób wzbudzam w nich zainteresowanie przedmiotem i skłaniam do samodzielnego poszukiwania wiedzy. Jako nauczyciel, który korzysta na bieżąco z Internetu, mam możliwość wymiany doświadczeń i spostrzeżeń z innymi nauczycielami z całej Polski dzięki uczestniczeniu w kilku grupach dyskusyjnych i pozyskiwania informacji o nowościach na rynku wydawniczym. W moim komputerze stworzyłam biblioteczkę materiałów internetowych, które usprawniają moją codzienną pracę. Aby jeszcze skuteczniej wykorzystywać technologię komputerową w pracy z uczniami ukończyłam szkolenie na temat „Wykorzystanie technik komputerowych w procesie oceniania ucznia gimnazjum” (22.11.2005).
- Wykorzystywałam massmedia w pracy pedagogicznej(§7 ust.2 pkt3).
- Na wybranych lekcjach korzystałam z czasopism, filmów edukacyjnych, adaptacji lektur szkolnych czy fragmentów poezji i prozy nagranych na płyty CD.
Efekty realizacji: Wykorzystanie massmediów w pracy pedagogicznej zaktywizowało uczniów do pracy i dało mi możliwość sięgnięcia po ciekawe metody prowadzenia zajęć. Zajęcia koła polonistycznego uatrakcyjniałam wykorzystaniem dyktafonu. Okazało się to przydatne w pracy uczniów nad testami publicystycznymi, wywiadami oraz krótkimi informacjami prasowymi. Dużym zainteresowaniem młodzieży cieszyły się również lekcje języka polskiego na temat reklamy i innych tekstów o charakterze perswazyjnym, na których prezentowałam fragmenty filmów reklamowych. Skutecznym sposobem na zachęcenie grupy klasowej do analizy tekstów poetyckich były nagrania piosenek popularnych artystów do słów wierszy polskich poetów.
- Redagowałam teksty do Kroniki Szkoły i prasy(§7 ust.2 pkt3).
Efekty realizacji: Utrwalanie najważniejszych wydarzeń z życia szkoły pozwoliło mi lepiej poznać i zintegrować się ze środowiskiem nauczycieli, rodziców i uczniów.
- Organizowałam i wspierałam proces uczenia się (§7 ust.2 pkt1, §7 ust.2 pkt2).
- Prowadziłam zajęcia zespołu wyrównawczego.
- Z własnej inicjatywy raz w miesiącu po godzinach pracy prowadziłam konsultacje dla uczniów z dysgrafią, dysortografią i dysleksją.
- Prowadziłam zajęcia koła polonistycznego.
- Przygotowywałam uczniów do różnorodnych konkursów.
- Organizowałam etap szkolny konkursów recytatorskich.
- Przy organizacji konkursów recytatorskich współpracowałam z Urzędem Miasta.
Efekty realizacji:
- Pomoc uczniom, którzy mają kłopoty z opanowaniem materiału nauczania przyczyniła się do podwyższenia wyników nauczania w szkole i zniwelowania zaległości w nauce.
- Na zajęciach koła polonistycznego wdrażałam własne pomysły. Starałam się, by trudniejszy materiał był prezentowany w ciekawy sposób. Z chęcią sięgałam po metody przekładu intersemiotycznego, np. komiks, scenariusz, plakat. Okazało się, że uczeń zdolny potrzebuje jedynie odpowiednich bodźców, by realizować ciekawe i kreatywne pomysły. Cieszy fakt, że moje zajęcia wzbudzały duże zainteresowanie.
- Uczestniczenie uczniów w wymienionych konkursach oraz osiągnięte sukcesy to sprawdzenie efektywności nauczania języka polskiego w naszej szkole.
Efektem pracy z uczniami zdolnymi było przystąpienie do konkursów różnych szczebli:
Rok szkolny 2005/2006
- Konkurs Humanistyczny – etap szkolny (październik 2005): J. Migasiuk, E. Grzybowska, M. Bielińska,
- Mały Konkurs Recytatorski – etap szkolny (luty 2006): A. Głowacka, M. Karczewski – kwalifikacja do etapu powiatowego,
- Mały Konkurs Recytatorski – etap powiatowy (marzec 2006): - M. Karczewski – 1 miejsce, kwalifikacja do etapu wojewódzkiego,
- Mały Konkurs Recytatorski – etap wojewódzki w Szczecinie (marzec 2006): - M. Karczewski,
- Konkurs z Języka Polskiego dla Gimnazjalistów organizowany przez Liceum Ogólnokształcące im. Bogusława X w Białogardzie – szczebel powiatowy ((kwiecień 2006): M. Bielińska, J. Migasiuk, K. Sawicka, E. Grzybowska, E. Tyborska, A. Głowacka,
- Turniej Recytatorski „Ptaki, ptaszki, ptaszęta polne” – etap szkolny (kwiecień 2006): M. Jaworski, M. Macias, M. Karczewski – kwalifikacja do etapu miejskiego,
- Turniej dla Gimnazjalistów w Tychowie – szczebel powiatowy (maj 2006): K. Baraniak, K. Wachowski, M. Majewski,
- Konkurs Literacki na napisanie fraszki antytytoniowej organizowany przez Zachodniopomorskie Centrum Organizacji i Promocji Zdrowia w Szczecinie– szczebel wojewódzki (maj 2006): D. Mąkosa, P. Kościukiewicz, A. Ciesielska, I. Tobiasz, M. Tomaszewicz, A. Chłopek, M. Bielińska, M. Pszczoła).
Rok szkolny 2004/2005
- Konkurs Humanistyczny – etap szkolny (listopad 2005):I. Baraniak, K. Kujawa, K. Kononowicz, M. Lewandowska, M. Białobrzeski, T. Podkówka, M. Sumińska, J. Gładkowska, Z. Naskręt, M. Kwiatkowska – kwalifikacja do etapu powiatowego,
- Konkurs Literacki „I Ty możesz zostać Anią z Zielonego Wzgórza” – szczebel wojewódzki (grudzień 2005): Z. Naskręt – wyróżnienie,
- Mały Konkurs Recytatorski – etap powiatowy (marzec 2005): M. Lewandowska,
- Konkurs z Języka Polskiego dla Gimnazjalistów organizowany przez Liceum Ogólnokształcące im. Bogusława X w Białogardzie – szczebel powiatowy (marzec 2005): M. Kwiatkowska, J. Gładkowska, M. Nowak, M. Stankiewicz, M. Sumińska, N. Ambrożewicz,
- Turniej Międzygimnazjalny w Zespole Szkół Ponadgimanzjalnych w Tychowie – etap powiatowy (maj 2005): M. Lewandowska, I. Baraniak, Z. Naskręt, M. Mroczkowska, P. Kujszczyk, J. Lange, K. Górzyński – 1 miejsce drużyny,
- Turniej Recytatorski „Ptaki, ptaszki, ptaszęta polne” – etap regionalny w Koszalinie (czerwiec 2005): M. Lewandowska – laureatka,
- Konkurs Ortograficzny – szczebel szkolny (czerwiec 2005): D. Mąkosa, P. Kościukiewicz, A. Sawków – 1 miejsce drużyny.
Rok szkolny 2003/2004
- Konkurs Humanistyczny – etap szkolny (październik 2003): Z. Naskręt,
- Konkurs Recytatorski „Drzewa, drzewa, drzewa” – etap rejonowy (październik 2003): M. Lewandowska – IV miejsce,
- Mały Konkurs Recytatorski – etap powiatowy (marzec 2005): M. Lewandowska – wyróżnienie.
- Poszerzałam wiedzę z wybranych zagadnień polonistyki, dydaktyki, pedagogiki i psychologii ( § 7 ust.2 pkt4).
Samodzielnie wyszukiwałam i studiowałam wybrane pozycje z dziedziny polonistyki, dydaktyki i psychologii. Do najciekawszych pozycji należą:
- J. Bralczyk, Język na sprzedaż.
- E. Kołodziejek, Językowa corrida.
- A. Książek – Szczepanikowa, Od obrazka do wideoklipu.
- A. Dąbrowska, Język polski.
- E. Kłosinska, Wychowawca w szkole.
- Język polski w szkole – czasopismo dla polonistów.
- Psychologia w Szkole – kwartalnik dla nauczycieli.
Efekty realizacji: Wiedza z zakresu polonistyki oraz dydaktyki pogłębiła moje kompetencje jako nauczyciela polonisty. Wymienione pozycje były dla mnie źródłem ciekawych pomysłów, scenariuszy lekcji, a także refleksji językowej. W pracy nauczyciela – wychowawcy przydatne były pozycje z zakresu psychologii, dzięki którym mogłam rozwijać swoje umiejętności interpersonalne a także rozwiązywać problemy wychowawcze. SFERA WYCHOWAWCZA Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka. Niektórzy twierdzą, że praca nauczyciela jest wyjątkowo trudnym i niewdzięcznym zajęciem. Są też tacy, dla których ta pełna jednocześnie niepowodzeń i radości droga staje się wyjątkowo cennym doświadczeniem i przynosi coraz to nowe wyzwania. Ja podzielam zdanie tych drugich… W zakresie sfery wychowawczej zrealizowałam następujące zadania:
- Zapoznałam się z Programem Wychowawczym Gimnazjum Nr 2 (§7 ust.2 pkt1).
Efekty realizacji: Przestudiowanie dokumentu pozwoliło na określenie zadań nauczyciela – wychowawcy i sprecyzowanie zasad współpracy z uczniami oraz rodzicami.
- Realizowałam zadania nauczyciela – wychowawcy (cały okres trwania stażu) (§7 ust.2 pkt2, § 7 ust.2 pkt4, §7 ust.2 pkt5).
- Realizowałam zadania opiekuńcze - rozpoznawałam i rozwiązywałam problemy uczniów – realizacja tego zadania opierała się o współpracę z pedagogiem szkolnym oraz rodzicami;
- Realizowałam zadania wychowawcze – dbałam o kształtowanie u dzieci odpowiednich postaw w ocenie własnej osoby i kontaktach z rówieśnikami. Zależało mi, aby młodzież wierzyła we własne siły, akceptowała siebie, była ciekawa świata i tolerancyjna wobec innych;
- Prowadziłam zebrania z rodzicami, pełniłam dyżury podczas Dni Otwartych w szkole, na bieżąco inicjowałam kontakty osobiste lub telefoniczne z rodzicami.
- Pracowałam nad integracją zespołu klasowego.
- Kształtowałam wśród uczniów postawę proekologiczną i prozdrowotną.
- Przeciwdziałałam agresji wśród uczniów.
- Przygotowywałam półroczne i roczne sprawozdania z pracy dydaktycznej i opiekuńczo – wychowawczej.
Efekty realizacji:
- Jako wychowawca starałam się stworzyć zespół klasowy zintegrowany, w którym każde dziecko będzie czuło się akceptowane i szanowane. Nauczyłam się, że dobry nauczyciel to ten, który nierzadko bywa też psychologiem, powiernikiem, a nawet lekarzem. Znam sytuację rodzinną swoich wychowanków i wiem, komu potrzebna jest pomoc rzeczowa czy wsparcie psychologiczne. W przypadku wychowanków mających konflikt z prawem współpracowałam z Sądem Rejonowym oraz kuratorami rodzinnymi, pisząc opinie o uczniu.
- Ścisły kontakt z rodzicami pozwolił mi poznać ich problemy i oczekiwania wobec szkoły. Dzięki temu łatwiej było mi udzielać im pomocy.
- W pracy nad integracją zespołu klasowego wykorzystywałam lekcje wychowawcze do przeprowadzania ćwiczeń w grupie, ćwiczeń metodą dramy czy dyskusji panelowych. Zachęciłam uczniów do założenia i prowadzenie Kroniki Klasowej. Wraz ze swoją klasą brałam udział w konkursach na najładniejszy świąteczny wystój klasopracowni, co zaowocowało zdobyciem 1 miejsca w grudniu 2004 roku.
Co roku z okazji świąt i wydarzeń okolicznościowych wspólnie z uczniami organizowałam klasowe Mikołajki, Wigilię, Dzień Matki czy Dzień Wiosny. W roku szkolnym 2005/2006 podczas przedświątecznego zebrania z rodzicami wraz z uczniami przygotowałam Wigilię, na której, oprócz dzielenia się opłatkiem i poczęstunku, można było obejrzeć program artystyczny w wykonaniu wybranych uczniów. Także przygotowania do ogólnoszkolnych imprez okolicznościowych takich jak „Kotowanie”, „Dzień Sportu” (1 miejsce drużyny kibicującej), „Dzień Wiosny” czy „Dzień Ziemi” stanowiły znakomitą okazję do poznania moich wychowanków i integracji z nimi. W roku szkolnym 2005/2006 z mojej inicjatywy odwiedziłam ze swoimi uczniami schronisko dla zwierząt w Białogardzie i zorganizowałam wycieczkę na baseny do Darłówka i do Policka.
- Zagadnienia z zakresu kształtowania u uczniów postawy proekologicznej i prozdrowotnej ujęłam w planie godzin wychowawczych i często poruszałam je na lekcjach wychowawczych. Objęłam też opieką merytoryczną przygotowanie uczniów do uczestnictwa w ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł” oraz w wojewódzkiej kampanii informacyjno – edukacyjnej „Każdy papieros niszczy Twoje zdrowie”. Wspierałam uczniów swojej klasy w konkursie „Góra Grosza” (2 miejsce) i zbiórce makulatury (3 miejsce).
- Podejmowałam działania, które miały przeciwdziałać agresji wśród uczniów – prowadziłam pogadanki na ten temat, przeprowadzałam indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami.
- Ukończyłam szkolenie na temat „Zjawiska dewiacji i przestępczości nieletnich a realizacja systemu profilaktyki wobec młodzieży niedostosowanej społecznie” (07.04.2004).
- Pełniłam funkcję opiekuna świetlicy środowiskowej w Gimnazjum Nr 2 (§7 ust.2 pkt2, §7 ust.2 pkt3, §7 ust.2 pkt4).
W roku szkolnym 2004/2005 i 2005/2006 byłam opiekunem świetlicy środowiskowej działającej w Gimnazjum Nr 2. Uczestnikami zajęć była młodzież z rodzin dysfunkcyjnych.
Efekty realizacji: W ramach zajęć udzielałam dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych pomocy w odrabianiu lekcji i wyrównywaniu zaległości w nauce. Uczestnicy byli także wdrażani do samodzielności poprzez przygotowywanie posiłków i sprzątanie sali po zajęciach. Nasze zajęcia łączą przyjemne z pożytecznym – prowadzimy z uczniami rozmowy terapeutyczne, uczymy ich korzystania z komputera oraz Internetu, ale także wspólnie przygotowujemy prace plastyczne na różne okazje czy bierzemy udział w zajęciach sportowych. Wspólne działania więcej uczą nas o danym dziecku i pozwalają lepiej je poznać w sytuacjach codziennych. W ramach zajęć świetlicy środowiskowej przeprowadziłam również program profilaktyczny „Sobą być – lepiej żyć”. Podsumowanie i wnioski „Nihil novi sub sole” Jak mawiali starożytni - „Nic nowego pod słońcem”… Nie zawsze ta pełna głębokiej filozofii maksyma zdaje się być przystająca do rzeczywistości. Przekonałam się o tym wraz z rozpoczęciem pierwszego dnia stażu na nauczyciela mianowanego. Od tej chwili wszystko, co stanęło na mojej drodze było nowym, frapującym i niezwykłym wyzwaniem. Rozpoczął się czas zdobywania cennych doświadczeń i nabywania wielu umiejętności, które wykorzystałam, kiedy realizowałam zadania nauczyciela – polonisty oraz nauczyciela – wychowawcy. Okres ten okazał się także owocny w podejmowanie kontaktów interpersonalnych i naukę trudnej sztuki bycia asertywnym. Żaden dzień w zawodzie nauczyciela nie jest identyczny, dlatego owa nauka pomogła mi z pewnego dystansu przyjrzeć się swoim predyspozycjom, ale też wypunktować słabości, które utrudniają dążenie do perfekcji. Truizmem będzie stwierdzenie, że ideały to tylko drogowskazy – można się nimi kierować, ale nigdy się ich nie dosięgnie… - mając to w pamięci nadal przypominam sobie postać pewnego nauczyciela, który był, jest i będzie dla mnie autorytetem. Idealny belfer to prawdziwa osobowość, wulkan emocji i niezwykle wrażliwy człowiek. Próbą zbliżenia się do tych wyznaczników była realizacja poszczególnych zadań i osiąganie założonych w moim planie rozwoju celów. Sądzę, że zadania, których się podjęłam dostatnio wpłynęły na funkcjonowanie i pracę szkoły, i większość z nich będę kontynuować w latach następnych. Jestem przekonana, że nowej wiedzy będą mi dostarczać te pomysły, które obecnie czekają „w utajeniu” na realizację. Wiem, że cywilizacja rozwija się w bardzo szybkim tempie i postęp wymusza, szczególnie na nauczycielu, nadążanie za nowościami. Jako jeden z istotniejszych elementów ewaluacji postrzegam planowanie kariery zawodowej w oparciu o wytyczanie nowych celów planu rozwoju zawodowego. Zależy mi, by stawać się dobrym nauczycielem, więc będę rozwijać moje mocne strony i pracować nad słabymi elementami mojej pracy. Staram się, by moje lekcje były inspirujące dla młodych ludzi. Przykładam dużą wagę do wprowadzania metod, które rozwijają wyobraźnię i kreatywność uczniów. Jeżeli dziecko zainteresuje się tematem, to w naturalny sposób zacznie sam poszukiwać nowych informacji, stając się przy tym aktywnym uczestnikiem procesu nauczania. Duża jest także wartość wdrażania umiejętności kluczowych w poszczególne ćwiczenia na lekcji– umiejętność pracy w grupie czy zasady kulturalnego porozumiewania się budują w uczniu poczucie przynależności do grupy i odpowiedzialności za swoje czyny. Jestem zadowolona z osiągnięć i sukcesów moich podopiecznych, toteż zachęcam ich do dalszej pracy. Stawiam również na podnoszenie swoich kwalifikacji. W czerwcu zamierzam rozpocząć szkolenie kandydatów na egzaminatorów w części humanistycznej. W przyszłości chcę tak zaplanować ścieżkę rozwoju, by podnosić kwalifikacje i poprawiać jakość swojej pracy. Starania te doprowadzą do jak najlepszej realizacji zadań szkoły. Natalia Kopczyńska Na podstawie wymienionego aktu prawnego oznaczone są również pozostałe zadania |